Selamat Hari Kebangsaan 2015!

Salam,

Alhamdulillah, hari ini tanggal 31 Ogos 2015 bermakna sudah pun 58 tahun negara kita telah mengecapi nikmat Merdeka. Alhamdulillah juga dipanjatkan pada ilahi kerana masih lagi memberikan kita nikmat keamanan dalam hidup dan keharmonian yang kita kecapi masa ini.

Syukur pada hadrat ilahi kerana merahmati negara kita, Malaysia kerana masih lagi stabil dari segi perpaduan, politik dan lain lain lagi. Aku memohon keredhaan mu ya-Allah untuk terus memberikan nikmat ini selama – lamanya pada bumi Malaysia.

Hari Kebangsaan

Buat pertama kali, tanggal 31 Ogos tidak lagi dirayakan sebagai Hari Merdeka atau Hari Kemerdekaan tapi ia telahpun diubah menjadi Hari Kebangsaan dan pada 16 September merupakan Hari Malaysia seperti kenyataan DS Najib Razak, Perdana Menteri Malaysia pada 10hb Ogos 2015 :

‘‘Buat pertama kalinya, sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia tidak akan menyebut ulang tahun kali ke berapa sebaliknya hanya dikenali sebagai sambutan Hari Kebangsaan 2015 dan Hari Malaysia 2015.

‘‘Hal ini bertujuan merapatkan hubungan antara rakyat tanpa mengira mereka dari Semenanjung, Sabah atau Sarawak kerana 31 Ogos 1957 lebih menumpukan kepada tarikh kemerdekaan Malaya manakala 16 September 1963 lebih dirasa oleh Sabah dan Sarawak,’’

#SehatiSejiwa

Tema Hari Kemerdekaan pada tahun ini adalah #SehatiSejiwa yang dipilih untuk sambutan kali ke 58

Selain dari itu, kerajaan melalui Kementerian Komunikasi dan Multimedia telah membuka sebuah laman web khas untuk sambutan #SehatiSejiwa di 31ogos.my

Bentuk HATI merupakan perlambangan kesatuan rakyat Malaysia yang sekian lama hidup dalam aman, toleransi dan harmoni.

BULAN pula adalah metafora keluhuran Islam sebagai agama rasmi negara manakala BINTANG pecah 14 adalah cerminan perpaduan 13 buah negeri dan Kerajaan Persekutuan.

PETA Malaysia menggambarkan keakraban semua negeri di bawah payung negara.

GARIS MERAH di bawah adalah imejan rakyat Malaysia yang berjiwa besar dan berani, di samping rentetan warna BIRU, MERAH PUTIH, KUNING yang merupakan kombinasi warna Jalur Gemilang kebanggaan rakyat Malaysia.

Sedih
Sejak kecil, kita sudah pun diasuh dan dididik untuk menghayati serta menyambut Hari Kemerdekaan yang saban tahun diraikan pada 31 Ogos. Masa dibangku sekolah rendah, sesetengah daripada kita menyertai kawad dipadang semperna Merdeka, ada yang keluar menyertai pelbagai aktiviti semperna Merdeka, dan macam macam lagi. Tapi, bila dah besar dan ada “akal” sendiri, mula lah nak tunjuk perasaan dan luahkan apa yang berada dalam hati.
Tahun ini, sambutan Hari Kemerdekaan dicalarkan oleh sebuah gerakan demonstrasi yang menghakis semangat cintakan negara kepada membenci kerajaan. Bagi aku, tak usah buat masa ni. Tak perlu nak alihkan segala perhatian rakyat kepada isu membenci kerajaan.
Sedih. Tak tahu apa nak jadi pada anak cucu aku nanti kemudian hari. Aku harap, Malaysia masih merdeka.
Luthfi
31. 08.2015

Ragam peniaga online zaman sekarang

image

Salam,

Aku nak kongsi pemerhatian aku di laman sosial, terutamanya pasal perniagaan. Umumnya orang zaman sekarang ramai dok berniaga di atas talian. Katanya lebih mudah, cepat dan memuaskan. Oleh kerana zaman sekarang semua orang dah mampu online sepanjang masa kerana masing masing mampu beli telefon pintar dan langgan data plan, tak macam lapan tahun lepas dimana rata rata pengguna masih terikat dengan laptop dan pc. Manakala smartphone masih tak dapat menawarkan fungsi seperti pc atau laptop.

Bila masing masing mampu, maka laman sosial jadi satu tempat singgah setiap hari untuk mencatat segala macam yang terbuku dihati. Tak seperti dulu, kebanyakkan pengguna internet menumpukan perhatian kepada laman web dan blog. Kini tidak lagi.

Bila dah ramai pengguna laman sosial, maka yang rajin berniaga pun dapat menmanfaatkan peluang yang ada. Mudah untuk peniaga dan pembeli, tambahan pula hampir kesemua bank mempunyai perkhidmatan atas talian, lagi lah mudah urusan pembelian transcaction boleh berlaku tak perlu lagi ke mesin ATM.

Gelagat peniaga di laman sosial aku perhatikan makin lama makin pelik dan menarik. Apa dia? Meh baca dibawah :

Berniaga tapi tak letak tanda harga

Trend ni makin menjadi jadi hampir kepada semua peniaga. Kita masih lagi pegang konsep berniaga di pasar malam, jual barang tapi tak letak tanda harga. Nak beli baru tanya dan penjual bagitahu berapa. Macam itu lah gelagat para peniaga online. Jual barang, upload gambar dan description tapi tak letak harga tapi dengan jelas paparkan “Nak tahu sila PM”.

Bila buat konsep macam ni, bagi aku ia bermaksud peniaga tak jujur dan tak mahu pesaing tahu dan bersaing dalam keadaan sihat. Apa pandangan hampa?

Budaya “PM”

PM merupakan ringkasan daripada private msg yang menyatakan pembeli disuruh hubungi penjual untuk tanya harga yang ditawarkan. Pelik bukan? Kalau buat budaya macam ni, haru la keadaan di pasaraya. Teruk la jadinya bila pelanggan tanya harga. Jenuh nak jawap satu satu.

Sebab itulah dari dulu lagi aku tak gemar dengan budaya PM ni, nak berniaga letak tanda harga yang jelas. Tak ada kerja pula nak masuk ke profile pengguna, tekan inbox dan tulis. Kemudian, tunggu balasan harga. Ada yang betul betul nak berniaga, dia akan balas dengan segera tapi ada yang sebaliknya. Kesan? Hilang pelanggan!

Akaun perniagaan tapi profile dibuat private

Kalau dulu, setiap akaun perniagaan dibuat secara public untuk memudahkan pembeli belek barang yang nak dibeli tapi, zaman makin lama makin canggih bukannya makin logik tapi menyusahkan. Kesannya, nak cari followers! Mula la follow orang itu orang ini dan kemudian bila dah difollow dia pulak unfollow. Hmm, nak berniaga tapi tak ada stragtegi macam ni lah. Ke sebab takut persaingan? Tak salah pun bila jual barang dan produk yang sama. Konsep perniagaan macam ni nampak sangat macam tak cerdik

Sepatutnya jadi mudah tapi menyusahkan

Bagi aku (tak tau la bagi hampa tak ada masalah), peniaga online yang buat konsep kat atas tu memang betul betul menyusahkan benda yang senang. Kalau guna cara yang mudah, lebih senang pelanggan nak hubungi dan secara tak langsung boleh dapat sambutan yang lebih. Ini tidak, dah la pamer iklan di Facebook, minta suruh hubungi melalui Whatsapp dan call / sms tak layan.

Sebagai pengguna, ia merupakan hak untuk pilih cara apa yang hampa nak guna. Kalau suka, beli dan hubungi dan kalau tak suka jangan dok komplen macam macam. 

Bayan Lepas

27.08.2015

100 hari bergelar suami

Salam,

Cepat betul masa berlalu. Hari berlalu umpama semalam, rupanya dah 100 hari aku bergelar suami kepada isteri aku. Dah tiga bulan, banyak perkara yang berlaku pada diri aku dan pasangan. Yang penting, kehidupan sekarang tak sama dengan kehidupan di bulan bulan sebelumnya.

Firman Allah سبحانه وتعالى dalam Surah Ar-Rum 30; Ayat 21 

A021

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaannya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir.

Sabar

Dari hari pertama aku bergelar suami, orang ramai tak putus putus mengucapkan tahniah atas perkahwinan aku dan kebanyakkan daripada mereka pesan kepada aku untuk sentiasa bersabar. Dalam perkahwinan, kata kunci paling penting adalah sabar. Sebagai seorang lelaki, ketua dan pemimpin harus ada sifat sabar yang paling tinggi. Apa apa pun, kesabaran seorang lelaki setiap kali dicabar. Oleh itu, bertabah dan sabarlah. Sesungguhnya setiap perkara ada hikmahnya.

Firman Allah سبحانه وتعالى dalam Surah Al-Anfaal 30; Ayat 66 : 

A066

Sekarang Allah telah meringankan daripada kamu (apa yang telah diwajibkan dahulu) kerana Ia mengetahui bahawa pada kamu ada kelemahan; oleh itu jika ada di antara kamu seratus orang yang sabar, nescaya mereka akan dapat menewaskan dua ratus orang; dan jika ada di antara kamu seribu orang, nescaya mereka dapat menewaskan dua ribu orang dengan izin Allah. Dan (ingatlah) Allah beserta orang-orang yang sabar.

Panas tak sampai ke petang, panas ditengah hari

Bagi aku, perkahwinan ni merupakan perkara yang besar dan sangat serius, justeru itu kematangan sangat penting bagi kedua dua belah pihak terutamanya, suami. Kalau suami tak matang dan tak boleh nak mengendalikan isteri, umpama gajah hilang gading. Tak ada lambang kekuasaan. Sebab itu, lelaki yang matang sangat penting dalam rumahtangga berbanding dengan orang perempuan. Hehe

Apa – apa saja boleh berlaku dalam perkahwinan dan rumahtangga, kematangan je yang boleh menenteramkan segalanya. Kalau tak matang dan masing masing anggap perkahwinan ni macam zaman couple dahulu, memang silap banyak lah.

Kewangan yang stabil

Lepas kahwin, hidup umpama bermula semula, bermula dengan isteri. Masa ni la banyak dugaan yang melanda selain dari bersabar dan berfikiran secara matang / terbuka, banyak perkara yang kena ambil berat terutamanya kewangan. Kewangan sangat penting, dengan cinta dan sayang je tak boleh kenyang dan tak boleh bagi makan sehari – harian. Kebanyakkan survey yang aku lakukan, hampir kesemua pasangan yang baru berkahwin akan mengalami simptom economy crisis (tak berlaku pada orang yang betul betul beruang).

Kesemuanya kena rancang dan teliti balik, terutamanya perbelanjaan dan nafkah kepada isteri. Tak semua orang mampu maintain perkahwinan disebabkan masalah kewangan, tak ada kesefahaman dan masing masing tak sabar. Sebab itu lah kesemua elemen yang diatas sangat penting untuk memastikan kestabilan perkahwinan.

Okaylah, aku nak gariskan 3 point penting bagi kawan – kawan yang nak kahwin dan baru berkahwin macam aku. Masing masing boleh la bagi pandangan sebagai pedoman kita bersama. Tak semua orang suka ambil pandangan, dorongan dan tunjuk ajar orang lain sebab mereka suka benda yang tak diingini terjadi terlebih dahulu baru nak mengadah.

Bayan Lepas
25.08.2015

Ogos 17, Traffic jam paling teruk dalam sejarah Pulau Pinang!

Salam,

Kenyataan diatas diambil dari laman Facebook Majlis Bandaraya Pulau Pinang berikutan penutupan dan pengatifan jalan sehala di jalan utama Bayan Baru dan Bayan Lepas ekoran penutupan sebahagian daripada Lebuhraya Tun Dr. Lim Chong Eu disebabkan pembinaan jejantas ke Jambatan Kedua Pulau Pinang.

Menurut apa yang dirancang, kebanyakkan jalan utama di Bayan Baru dan Bayan Lepas ditukar menjadi sehala dan kebanykkan pengguna perlu mengambil jalan jauh ekoran penutupan jalan di LTDLCE.

Perlaksanaan ini bermula pada pagi semalam, 17 Ogos 2015 jam 630 pagi.

Menariknya, apa yang dirancang tak menjadi. Pagi semalam, puluhan ribu pengguna jalanraya di kawasan Bayan Baru dan Bayan Lepas mengalami traffic jam yang paling teruk dalam sejarah negeri Pulau Pinang. Ramai yang terkandas dalam traffic jam, ada yang terlepas penerbangan dan kebanyakkan orang lambat ke tempat kerja!

Syukur

Mujur dan syukur aku naik motor semalam. Kalau tidak, sekali dengan aku sangkut dalam traffic jam yang terburuk ni.

Rasanya dalam tempoh 24jam semalam hampir kesemua orang yang tinggal dan bekerja di Bayan Baru dan Bayan Lepas cakap pasal kes jam ni je. Semua orang tak sanggup nak hadapi kesesakan jalanraya macam ni untuk tempoh 5 bulan.

Bro, macam mana nak hadapi untuk tempoh masa yang panjang (hampir setengah tahun) kalau tak sampai sehari pun dah tak boleh nak diteruskan??

Tak buat kajian dengan betul

Ramai diantara kawan kawan aku luahkan perasaan terutamanya yang tinggal jauh dan terkandas di kesesakan jalanraya dek “kajian yang tak betul” ini. Mana tak marah, rata – rata bangun seawal jam 5 pagi dan keluar dari rumah ketempat kerja jam 530 atau 630 pagi tapi terkandas didalam kesesakan yang berpunca daripada kajian yang tak betul.

Apa yang mereka suarakan, kewajaran jalan ditutup dan dihala menjadi satu laluan. Ada jalan dua lorong dijadikan satu lorong, menjadikan ia satu kesesakan yang amat sangat.

Pengguna tak patuhi undang – undang

Kalau kita ada perlaksanaan yang baik sekalipun tapi para pengguna jalanraya tak nak bagi kerjasama dan pakat dok “besar kepala”, siapa yang nak ikut undang undang yang ada? Tak guna letak polis penuh jalan sekalipun kalau semua orang degil?

Apa yang aku dok tengok, kebanyakkan masih lagi nak ke jalan yang sudah pun ditutup. Apa hal bro? kalau dah tutup tu ikut je la jalan baru jalan lain. Ni tidak, masih lagi nak “lawan”. Akhirnya, jalan yang sepatutnya lancar jadi perlahan dan berhenti terus.

Sikap macam ni la aku dok tengok menjadi jadi diatas jalanraya Penang dan Malaysia.

Harapan

Niat kerajaan negeri dan pihak berwajib tu bagus, untuk elakkan kemalangan jalanraya dan juga kehilangan jiwa. Tapi, depa harus mengkaji dengan sedalam dalamnya untuk elak kejadian yang sama berlaku lagi.

Tanah kat Pulau Pinang ni kecik je. Jalan pun semua rapat – rapat dan berculang – caling. Wajar kajian oleh pakar untuk mendapatkan jalan penyelesaian yang dapat memuaskan hati semua orang.
Bila jadi kejadian macam ni, semua orang tak seronok. Takut kejadian yang kritikal seperti bomba dan ambulans jadi terkandas.

Luthfi
Bayan Lepas
18.08.2015

Bayaran secara 100% elektronik di Jambatan Pulau Pinang dan Lebuhraya Butterworth-Kulim bermula 9 September 2015!

Salam,
Ya, seperti yang sedia maklum diatas, pihak PLUS mengumumkan untuk mengubah cara pembayaran tol di Jambatan Pulau Pinang dan Lebuhraya Butterworth-Kulim (BKE) dari tunai dan elektronik kepada 100% elektronik!

Saya menyambut baik perlaksanaan oleh pihak PLUS ini, saya sebagai pengguna tegar BKE dan Penang Bridge sangat gembira sebab harapnya dengna ada sistem 100% secara elektronik dapat membantu mengurangkan kesesakan di kedua dua plaza tol yang semua orang tahu dan alami.

Cuma, minta pihak PLUS membuat hebahan secara meluas dimedia, papan tanda dan lain lain lagi untuk mengelakkan kesesakan jalanraya sebab tak ada kad touch and go dan juga tak ada kredit dalam kad masing masing.

Baru ni saya ada beli kad Plusmiles di plaza tol motosikal Jambatan Pulau Pinang, kad bernilai rm5 dan mempunyai kredit rm5. Harap, semua dapat kesan positif dalam perlaksanaan 100% elektronik ni.

Kenyataan Media oleh PLUS :

PLUS LAKSANA SISTEM KUTIPAN TOL ELEKTRONIK SEPENUHNYA DI LIMA PLAZA TOL DI UTARA TERMASUK JAMBATAN PULAU PINANG

Sebagai salah satu inisiatif untuk memudahkan transaksi tol di Plaza Tol Jambatan Pulau Pinang, Plaza Tol Jitra dan Plaza Tol Bukit Kayu Hitam (di Lebuhraya Utara-Selatan) serta Plaza Tol Lunas dan Plaza Tol Kubang Semang (di Lebuhraya Butterworth-Kulim BKE), PLUS akan melaksanakan sistem kutipan tol secara elektronik 100 peratus di kelima-lima plaza tol tersebut mulai 9 September 2015 yang akan datang.

Bermula pada tarikh tersebut, semua transaksi tol di kesemua plaza tol terbabit akan dikendalikan sepenuhnya secara elektronik sama ada menerusi kad PLUSMiles, kad Touch ‘n Go atau SmartTAG.

Ketua Pegawai Operasi PLUS Malaysia Berhad (PLUS), Mohammad Fuad Khusairi berkata, “Langkah ini merupakan salah satu daripada pendekatan syarikat ini menggalakkan penggunaan sistem tol elektronik yang lebih mudah.”

Sehubungan dengan itu, orang ramai yang menggunakan kelima-lima plaza tol tersebut digesa supaya beralih kepada sistem pembayaran tol secara elektronik secepat mungkin.

“Bagi membantu orang ramai beralih kepada sistem elektronik dengan lebih mudah, orang ramai berpeluang mendapatkan kad PLUSMiles Touch ‘n Go (dengan nilai tambah RM5) dengan harga promosi RM5 (kad percuma) di ke semua plaza tol terbabit mulai sekarang sehingga 31 Disember yang akan datang,” jelas Fuad.

Selain daripada itu, orang ramai juga berpeluang mendapatkan SmartTAG dengan harga istimewa RM96 (termasuk 6% GST) berbanding harga biasa RM127.20 (termasuk 6% GST) sehingga 30 September ini di kelima-lima plaza tol tersebut (selagi stok masih ada).

Sementara itu, orang ramai yang membayar tol secara elektronik di Plaza Tol Jambatan Pulau Pinang, Jitra, Bukit Kayu Hitam, Lunas dan Kubang Semang boleh menikmati penjimatan bayaran tol bermula 1 September hingga 31 Disember yang akan datang.

“Penjimatan tersebut diperolehi melalui tawaran rebat tol sebanyak 20 peratus yang diberikan oleh PLUS untuk pengguna Kenderaan Kelas 1 yang membayar tol menggunakan kad PLUSMiles, kad Touch ‘n Go atau SmartTAG di kelima-lima plaza tol tersebut,” tambah Fuad. Namun demikian, pengguna Kenderaan Kelas 1 yang menikmati diskaun tol sedia ada di Jambatan Pulau Pinang tidak akan menerima rebat tol yang dinyatakan