Penunggang motorsikal tercampak jatuh ke laut dari Jambatan Pulau Pinang

Sumber dari laman Facebook Penang Kini :

(function(d, s, id) {  var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];  if (d.getElementById(id)) return;  js = d.createElement(s); js.id = id;  js.src = “//connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3”;  fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));

Syukur Alhamdulillah..Mangsa seorang pekerja kilang Intel terpelanting ke dalam laut setelah dipercayai dilanggar lari…
Posted by Penang Kini on Monday, March 28, 2016

Luthfi : Dekat atas jambatan, memang semua orang nak cepat dan semua pakat bawak laju. Nasib lah kawan, kita tak tahu apa yang bakal terjadi. Malang tak berbau. Semoga mangsa sembuh.

Petikan daripada The Star :

BUTTERWORTH: A motorcyclist survived after he was flung off the Penang Bridge and landed in the sea, following a hit-and-run with a lorry near the midspan of the bridge.

Mohd Ashraff Mohd Fauzi, 28, from Taman Bayan, Kulim, Kedah, was travelling from the mainland at about 9am when his motorcycle was hit from behind, causing him to be thrown off the bridge.

State Fire and Rescue Department spokesman Mohd Azman Hussin said Mohd Ashraff was rescued by fishermen who were near the area where he fell.

“The victim was sent to the marine police base in Batu Uban and given medical aid by the Perai Fire and Rescue Department’s Emergency Medical Rescue Services (EMRS) unit.

“He was then sent to the Penang Hospital for further treatment,” he said in a statement.

Mohd Azman said the lorry was nowhere to be found when the department’s personnel arrived at the scene at 9.22am.

Laporan dari PGO Pulau Pinang (copy paste daripada komen di PenangKini)

LAPORAN :

NAMA KEJADIAN : KEMALANGAN JALAN RAYA
LOKASI / ALAMAT : E36, Jambatan Pulau Pinang (1), Pulau Pinang
TARIKH : 29/03/2016
MASA TP : 0903-hrs
MASA JK : 0904-hrs
MASA JS : 0922-hrs
TINDAKAN & JENTERA : BBP Jalan Perak
JENTERA BANTUAN : BBP Perai (1-FRT) & (1-EMRS).
JUMLAH KEANGGOTAAN : 8 anggota.
KOMANDER OPERASI : PBK II Mohd Asri Bin Abd Wahab
MANGSA : 1 – Cedera
RINGKASAN KEJADIAN : Sampai ditempat kejadian didapati benar terdapat kemalangan melibatkan sebuah motosikal telah dilanggar lari oleh sebuah lori di tengah jambatan. Lori tidak dapat dikesan dan penunggang motosikal telah tercampak ke dalam laut. Mangsa kemudiannya telah diselamatkan oleh bot nelayan yang kebetulan berada dilokasi berhampiran. Mangsa kemudiannya dibawa ke jeti Polis Marin, Batu Uban dan diberi rawatan oleh unit EMRS Perai. Mangsa lelaki Melayu Mohd Ashraff Bin Mohd Fauzi yang berasal 83, Taman Bayan, 0900, Kulim Kedah.

TINDAKAN YG SEDANG DILAKUKAN : Komander Operasi lapor keadaan terkawal dan mangsa yang cedera dibawa ke Hospital Besar Pulau Pinang menggunakan jentera EMRS BBP Perai.

BANTUAN AGENSI LUAR : Polis Marin
Sekian untuk makluman dari PGO Pulau Pinang.

Gempar! Kecoh dilaman sosial gaduh pasal hantaran perkahwinan!

Aku nak refer ke muka depan laman KOSMO bertarikh semalam, 28 Mac 2016.

(function(d, s, id) {  var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0];  if (d.getElementById(id)) return;  js = d.createElement(s); js.id = id;  js.src = “//connect.facebook.net/en_US/sdk.js#xfbml=1&version=v2.3”;  fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs);}(document, ‘script’, ‘facebook-jssdk’));

Kesian kat keluarga kedua dua belah pihak, kesian sebab tak mampu nak jaga emosi dan kesan dari tak sabar, jadi la semua ni. Kan baik duduk berbincang.Islam kan agama yang mudah.
Posted by Luthfi.MY on Sunday, March 27, 2016

Malu!

Itu je perkataan yang tepat untuk dituju kepada insiden yang terjadi disebuah majlis perkahwinan yang betempat di sebuah masjid di Kuala Lumpur. Apa boleh buat, benda dah jadi. Dah malu satu Malaysia, tak tau nak buat macam mana. Yang paling kesian adalah si keluarga dan specifically dekat si pengantin. 

Biasalah, kalau ada perkara yang kedeba bom kat laman sosial ni, semua pakat nak jadi jaguh dan hero. Semua pakat nak kongsi cerita yang terbaru dan tak mau kalah untuk jadi yang pertama dalam berkongsi isu semasa.

Aku dah tulis pasal laman sosial ni sejak tahun 2009 lagi, tapi masa tu banyak cenderung kepada perkongsian peribadi macam gambar aksi itu dan ini. Tahun 2016, bila masing masing dah mula mampu untuk ada capaian internet pada masa ni la jadi pelbagai perkongsian yang berfaedah dan tak berfaedah untuk kita semua.

Balik kepada isu pengantin tak jadi kahwin sebab duit hantaran tak cukup, aku cukup salute dekat pengantin lelaki yang berjaya kumpul duit hantaran sebanyak RM10,000 walaupun bekerja hanya sebagai seorang pengawal keselamatan untuk menjadikan buah hatinya yang berumur 21 tahun sebagai isteri.

Orang perempuan harus tahu dan hargai keseriusan seorang lelaki tu nak menikah perempuan yang di sayangi. Bila jadi macam ni, apa boleh buat?

Sebagai orang luar yang tak tahu kepala dan ekor cerita sebenar sebalik semua ni, aku tak tahu nak komen apa. Sebaiknya, berbincanglah untuk kepentingan bersama.

Sebenarnya, bab duit ringgit ni semua boleh dibincang dan diatur, yang penting kesempurnaan perkahwinan untuk memenuhi kehendak Islam dan adat serta material ni boleh tolak tepi. Kita ada cara untuk berbincang. Tak perlu gaduh. Tak perlu kekasaran dan tak perlu tegangkan keadaan.

Bagi aku, duit hantaran ni mungkin penting bagi pihak perempuan. Dengan duit hantaran ni lah depa mungkin nak buat belanja kenduri, persiapan dan macam macam lagi. Bukan senang nak kahwin dan banyak duit yang diperlukan untuk menjayakan majlis yang hanya memakan masa selama sehari. Siapa yang tak nak kenduri kahwin yang sempurna?

Semua yang terlibat dalam insiden tu harus bertanggungjawab, bukan kepada diri depa sendiri tapi imej seorang Muslim dan bangsa Melayu yang tercalar ekoran perbuatan yang tak sabar dan tak boleh dibawa bincang.

Akhir sekali, jauh disudut hati aku nak cakap aku tak tahu perkara yang sebenar dan aku sangat condemn rakan rakan di laman sosial yang terus menerus memviralkan insiden ni. Tolonglah jaga aib orang sama, mana tahu perkara yang sama mungkin terjadi pada diri anda sendiri, keluarga, jiran dan rakan terdekat? Mohon dijauhkan.

Untuk renungan, mai tengok sepotong aksi filem Bujang Lapok :

Alhamdulillah

Segala puji bagi Allah, tuhan sekalian alam.

Alhamdulillah. Itu sahaja yang boleh diucapkan buat masa ni. Moga segalanya selamat dan dipermudahkan.

Love you Sayang.

Ten Signs Your Boss Hates You

Ten Signs Your Boss Hates You

1. Your job description, once well-established and well-understood by everyone in your department, is now in flux. Your boss gives you assignments and takes them away for no reason, to keep you off-balance.

2. Your projects and initiatives, once high priorities for  your boss as well, now languish because you can’t get your boss to return your email messages or answer your questions.

3. Access to your manager that you took for granted before is now limited or unavailable completely. Where you were your manager’s confidante before, now you can’t even get on his or her calendar.

4. Your co-workers ask you “What happened between you and the boss? You were a trusted adviser to our manager and now you’re on the outs — what’s the story?”

5. Perks of the job that were in place for months or years — first-class or business-class travel, for instance, or a budget for professional development and conferences — disappear without explanation.

6. Your boss makes changes that affect your work and doesn’t tell you about them, so you have to learn about them through the grapevine. Your boss is sending you a signal, and the signal is “You’ve messed with the wrong person!”

7. Your boss puts you down — via email, face-to-face and maybe even in front of other people.

8. Your boss second-guesses you at every opportunity, especially when other people are involved — to embarrass and demoralize you.

9. You don’t have a good answer to the question “What will I be working on in my job six months from now?”

10. Your boss shuts you out of important conversations and decision processes, to make sure you know you are not in his or her inner circle.

When you realize that you’re on the outs with your boss, can anything be done? The first question for you to ask is “What does your current job have to give you that you haven’t gotten already?” If there is something very special and valuable for you to learn or accumulate at your job before you move on, then you may opt to stick it out and get the good stuff, putting up with your manager’s slights and insults as best you can.

You can speak up and ask your manager “Is there something awry in our relationship that we need to talk about?” but if your boss were able to verbalize his or her feelings, s/he would have done that already.

Your best bet is to start a stealth job search and move to a healthier place with a grown-up boss who can talk about things on his or her mind instead of acting out like an eight-year-old.

There is a bright side to getting the cold shoulder from your boss, however; once you’ve had the experience, you’ll spot the warning signs more easily the next time. Take the learning and go — because only the people who get you, deserve you!

Source : Forbes 

Senarai 50 negara yang paling “gembira” di dunia 2016

Sebuah artikel yang ditulis oleh laman web World Happiness Report, telah menyenaraikan senarai 50 negara yang paling gembira ataupun bahagia di dunia. Jom kita tengok:

The world’s 50 happiest countries

  1. Denmark (7.526)
  2. Switzerland (7.509)
  3. Iceland (7.501)
  4. Norway (7.498)
  5. Finland (7.413)
  6. Canada (7.404)
  7. Netherlands (7.339)
  8. New Zealand (7.334)
  9. Australia (7.313)
  10. Sweden (7.291)
  11. Israel (7.267)
  12. Austria (7.119)
  13. United States (7.104)
  14. Costa Rica (7.087)
  15. Puerto Rico (7.039)
  16. Germany (6.994)
  17. Brazil (6.952)
  18. Belgium (6.929)
  19. Ireland (6.907)
  20. Luxembourg (6.871)
  21. Mexico (6.778)
  22. Singapore (6.739)
  23. United Kingdom (6.725)
  24. Chile (6.705)
  25. Panama (6.701)
  26. Argentina (6.650)
  27. Czech Republic (6.596)
  28. United Arab Emirates (6.573)
  29. Uruguay (6.545)
  30. Malta (6.488)
  31. Colombia (6.481)
  32. France (6.478)
  33. Thailand (6.474)
  34. Saudi Arabia (6.379)
  35. Taiwan (6.379)
  36. Qatar (6.375)
  37. Spain (6.361)
  38. Algeria (6.355)
  39. Guatemala (6.324)
  40. Suriname (6.269)
  41. Kuwait (6.239)
  42. Bahrain (6.218)
  43. Trinidad and Tobago (6.168)
  44. Venezuela (6.084)
  45. Slovakia (6.078)
  46. El Salvador (6.068)
  47. Malaysia (6.005)
  48. Nicaragua (5.992)
  49. Uzbekistan (5.987)
  50. Italy (5.977) 
Wah! Tak sangka, Malaysia pun turut tersenarai pada kedudukan 47 daripada keseluruhan 50 negara dengan undi sebanyak 6,005. Adakah anda rasa negara kita layak menerima kedudukan top 50 ni? Haha