Berehatlah, njang

Genap sebulan pemergian mak saudara aku, Njang Che Som binti Chat yang meninggal dunia pada Sabtu, 7 Oktober 2017. Pemergiannya meninggalkan kesan kepada keluarga kam especially diri aku yang agak rapat dengan arwah Njang.

Aku lahir dalam keluarga yang besar. Mak dan ayah merupakan sepupu rapat oleh dua keluarga dan berkahwin. Mak ada enam orang adik beradik daripada dua ibu, manakala ayah ada 3 beradik daripada seibu sebapa dan beberapa orang adik beradik lagi daripada perkahwinan ibu dengan bapa lain, bapa dengan ibu lain dan sebagainya. Oleh sebab ini, aku harus katakan keluarga aku adalah keluarga yang besar.

Semoga roh arwah Njang ditempatkan bersama dengan orang yang beriman. Amin.

High blood pressure is redefined as 130/80 mm Hg in US instead of 140/80 mm Hg

LOS ANGELES: High blood pressure was redefined Monday (Nov 13) by the American Heart Association, which said the disease should be treated sooner, when it reaches 130/80 mm Hg, not the previous limit of 140/90.

Doctors now recognise that complications “can occur at those lower numbers,” said the first update to comprehensive US guidelines on blood pressure detection and treatment since 2003.

A diagnosis of the new high blood pressure does not necessarily mean a person needs to take medication, but that “it’s a yellow light that you need to be lowering your blood pressure, mainly with non-drug approaches,” said Paul Whelton, lead author of the guidelines published in the American Heart Association journal, Hypertension, and the Journal of the American College of Cardiology.
Healthy lifestyle changes include losing weight, exercising more, eating healthier, avoiding alcohol and salt, quitting smoking and avoiding stress.

Previously, one in three (32%) had the condition, which is the second leading cause of preventable heart disease and stroke, after cigarette smoking. (more…)

Sampai bila Gen Y mampu nak beli rumah?

Kebelakangan ni, cerita pasal rumah berlegar-legar di laman sosial. Tambahan pula, turut jadi topik perbualan hangat dikalangan kawan-kawan sekerja. Di tempat kerja, aku lebih bercampur dengan orang yang lebih berumur dariku. Semuanya punya keluarga, anak pun dah besar dan pengalaman kerja yang lama. Aku ni ibarat setahun jagung bila duduk bersembang dengan depa.

Oleh kerana aku je yang tak lagi beli rumah, setiap kali cerita pasal rumah keluar sebagai topik perbualan, maka aku pun dapat tekanan dengan rakan-rakan tentang pentingnya cepat cepat beli rumah.

Luthfi, bila lagi nak beli rumah? Berapa lama lagi nak tunggu. Harga rumah tak tunggu hang

Hakikatnya, siapa je yang tak mahu beli rumah sendiri? Semua orang mahu beli rumah sendiri tapi sama ada mampu atau tidak je. (more…)

Pulau Pinang dilanda banjir – tapi kali ni lagi teruk!

Penang dan banjir tak dapat dipisahkan. Setiap kali hujan, mesti rakyat Pulau Pinang takut dan doa minta jauhkan segala musibah. Tapi, malangnya rakyat tak dapat nak buat apa – apa sebab banjir di Penang bukan satu perkara baharu. Dah 119 kali dah dok banjir.

Tak mau cakap banyak, meh tengok berita dan gambar – gambar yang aku cilop dari laman sosial. Sebelum tu, mai kita tengok apa yang Ketua Menteri Pulau Pinang, YB Lim Guan Eng cakap :

 _”Beliau harus ingat, masalah banjir di Kelantan bukan kerana ada banjir tetapi puncanya kerana 100 ribu hektar, hutan simpan telah diratah dan ditebang. Ini menyebabkan banjir jadi lebih serius. Selepas itu ada mangsa banjir 2014 masih belum dapat rumah”_

(more…)