#election2017 : Parlimen United Kingdom tergantung!

 

LONDON 9 Jun – Perdana Menteri, Theresa May menerima tamparan hebat apabila Parti Konservatif pimpinannya gagal memperoleh majoriti kerusi Parlimen dalam pilihan raya umum, sehingga menyaksikan United Kingdom (UK) terpaksa berdepan situasi ‘Parlimen Tergantung’.

Situasi itu berikutan tiada parti politik yang bertanding memenangi majoriti kerusi di Parlimen selepas keputusan pilihan raya diumumkan hari ini.

Bagaimanapun, May bernasib baik apabila beliau berjaya men­dapat sokongan Parti Ke­satuan Demokratik (DUP) sekali gus membantu Parti Konservatif untuk membentuk kerajaan bagi menyediakan keyakinan dan me­ngekalkan keselamatan negara itu.

Continue reading “#election2017 : Parlimen United Kingdom tergantung!”

Menarik pada Sidang Parlimen Penggal Ketiga Parlimen Ketiga Belas, 2015

Akhirnya, saat yang ditunggu tunggu untuk penggiat dan pemerhati politik tanah air sudah tentu pada sidang parlimen penggal ketiga untuk Parlimen ke 13 ni. Banyak cerita, topik dan isu yang akan diketengahkan pada sesi parlimen kali ini.

Apa yang menarik, pagi tadi aku ada baca di macam – macam tentang sidang parlimen penggal ketiga ni. Antaranya adalah :

1) Tempat duduk ahli parlimen ditukar mengikut senario politik semasa

Oleh kerana kebanyakkan ahli parlimen Pas sudah pun keluar parti dan menyertai parti baharu serpihan Pas iaitu parti AMANAH, kebanyakkan tempat duduk depa dah ditukar. Asalnya, Pas ada 21 orang ahli parlimen tapi sekarang ni hanya tinggal 14 orang sahaja.

Presiden Pas telah pun dipindahkan ke blok kerusi G sebab dah tak sepakat dengan Pakatan Rakyat (yang dah arwah diganti oleh Pakatan Harapan) yang diketuai oleh Timbalan Presidennya, YB Muhajid Yusuf Rawa duduk bersama sama dengan Ketua Pembangkang YB Wan Azizah dan DAP iaitu YB Lim Kit Siang.

Selain daripada keluar Pas masuk AMANAH, sidang yang menarik kali ini juga pada kem kerajaan yang diketuai oleh PM Najib Razak selepas Rombakan Kabinet Julai lepas. YB Muhyiddin Yasin sebagai Timabalan Perdana Menteri telah pun digantikan oleh YB Zahid Hamidi, kebanyakkan menteri telah pun ditukar dan ramai muka baharu telah duduk dikawasan kerusi A dan yang dah keluar duduk di kerusi E. Sumber

2) Usul undi tak percaya kepada YB Perdana Menteri, Najib Razak
Dalam tempoh 6 bulan lepas (untuk lebih tepat dari awal tahun), PM Najib Razak diserang oleh pelbagai pihak termasuk dalam parti dia sendiri, UMNO untuk gulingkan dia dari kerusi Perdana Menteri. Kalau dulu, pembangkang je yang dok taruk Najib tapi kini gunting dalam lipatan dah terang – terang nampak dan mengaku untuk menjatuhkan Najib.
Pengakuan bekas PM, Mahathir Mohamad secara terang terangan meminta Najib untuk turun disuarakan sejak dulu lagi, terbaharu ketika demonstrasi Bersih 4. Sebelum itu, isu 1MDB telah menjadi topik hangat tentang ketirisan dan kegagalan 1MDB dalam perniagaan depa, konon rugi sampai berbilion – bilion, kona sana sini dan akhirnya masuk pula topik baharu iaitu duit sebanyak RM2.6 bilion masuk kedalam akaun peribadi Najib.
Aku ada baca banyak cerita yang berlegar – legar dialam maya, tanpa mempercayainya satu pun tapi aku selalu baca dan lebih yakin hasil tulisan Raja Petra yang mengatakan konspirasi menjatuhkan Najib sudah pun dirancang satu masa dahulu dan kali ini depa tak dapat nak jatuhkan Najib dengan mudah seperti yang dilakukan pada bekas PM ke 6, Abdullah Ahmad Badawi. Sumber
Ok, cukup dua isu diatas yang dapat dikongsi untuk debat di Sidang Parliment Penggal Ketiga nanti. Jom sama sama nantikan!

Tragedi pesawat MH17 dari Amsterdam ke Kuala Lumpur 17 Julai 2014

Salam,

Belum pudar lagi dari ingatan rakyat akan kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada Mac 2014, tragedi malang melanda penerbangan Malaysia kerana kehilangan pesawat MH17 yang baru sahaja berlepas daripada Lapangan Terbang Antarabangsa Schiphol, Amsterdam pada 17hb Julai 2014 (semalam).

Secara peribadi, aku mula tahu akan tragedi berkenaan apabila mula menyelusuri garis masa di Twitter, dalam fikiran “Apa pula yang jadi kepada pesawat MAS?” dan berharap keajaiban berlaku. Manalah nak tahu, tiba – tiba mereka dapat cari semula pesawat MH370 yang hilang tersebut.

Menurut berita AstroAwani501, pesawat malang MH17 dipercayai ditembak oleh militan di Ukraine, dan terhempas disempadan Ukraine-Rusia. Pesawat malang tersebut membawa 298 orang (termasuk 15 anak kapal dan 3 kanak – kanak) dipercayai kesemuanya maut dalam insiden yang amat menyedihkan berkenaan.

Masa aku tulis entry ni, tak ada pihak yang bertanggungjawab atas serangan keatas pesawat komersial Malaysia Airlines MH17. Tunggu dan lihat…

Berikut merupakan kenyataan media dari @Mas

The B777-200 aircraft bearing registration no. 9M-MRD that operated MH17 on 17 July, 2014 had a clean maintenance record. The aircraft’s last maintenance check was on 11 July 2014. The next check was due on 27 Aug 2014. The maintenance was conducted at Malaysia Airlines’ hangar at KLIA. The aircraft had a clean bill of health.
The aircraft was manufactured in July 1997, and so had 17 years in service.
The aircraft had recorded 75322 hours with a total of 11434 cycles.
All communication system on the aircraft were functioning normally.
The B777-200 uses the Rolls-Royce Trent-800 engine and has a 282 seat capacity.

Luthfi
Jumaat, 18.07.2014