Pulau Pinang dilanda banjir – tapi kali ni lagi teruk!

Penang dan banjir tak dapat dipisahkan. Setiap kali hujan, mesti rakyat Pulau Pinang takut dan doa minta jauhkan segala musibah. Tapi, malangnya rakyat tak dapat nak buat apa – apa sebab banjir di Penang bukan satu perkara baharu. Dah 119 kali dah dok banjir.

Tak mau cakap banyak, meh tengok berita dan gambar – gambar yang aku cilop dari laman sosial. Sebelum tu, mai kita tengok apa yang Ketua Menteri Pulau Pinang, YB Lim Guan Eng cakap :

 _”Beliau harus ingat, masalah banjir di Kelantan bukan kerana ada banjir tetapi puncanya kerana 100 ribu hektar, hutan simpan telah diratah dan ditebang. Ini menyebabkan banjir jadi lebih serius. Selepas itu ada mangsa banjir 2014 masih belum dapat rumah”_

(more…)

Sultan Nazrin : Vernacular School Students Should Master Bahasa

Sultan Nazrin Muizzuddin Shah of Perak said vernacular schools must ensure their students master the Malay language comparable to, if not better than, students in national schools.

He said mastering the national language should be made one of the key indices of vernacular schools.

“The success of the vernacular schools in getting their pupils to master the national language will help build a united nation and minimise the uneasiness of some communities towards vernacular schools,” he said.

The Perak ruler said it was contradictory and ironic that a Malaysian citizen could not understand, speak, write and read in the national language, which is the identity of the nation. (more…)

Fahami hak pembeli rumah elakkan penipuan

Penulis :  Dr Mona Isa

KISAH penipuan membabitkan penjualan banglo harga murah bukanlah satu perkara yang baharu.

Beberapa syarikat berpayungkan hartanah dilaporkan pernah menyebabkan kerugian jutaan ringgit.

Terkini kerugian awam sebanyak RM6.10 juta melalui penjualan banglo pada harga murah, baru-baru ini jelas menunjukkan bahawa sehingga kini tahap pengetahuan masyarakat mengenai asas pemilikan dan hak-hak sebagai pembeli hartanah kediaman masih rendah. (more…)

Mahkamah bagi peluang ibu jatuhkan hukuman terhadap anaknya

KOTA BHARU, 3 Okt — Mahkamah Majistret Kota Bharu memberi peluang kepada seorang ibu untuk menjatuhkan hukuman terhadap anaknya hari ini.

Majistret Nik Habri Muhamad memberi peluang itu kepada Rahimah Abdul Rahman, 52, sebagai pengajaran kepada anaknya, Adam Abdullah, 28, selepas tertuduh bertindak melakukan ugutan jenayah terhadap ibunya dengan mengacukan sebilah gunting bermaksud hendak menakutkan mangsa.

Adam dituduh melakukan kesalahan itu di Kampung Terap Banggu di sini, pada pukul 9.30 pagi,19 Jun lepas dan didakwa melakukan kesalahan di bawah Seksyen 506 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan penjara selama dua tahun atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan. (more…)

Akhirnya ibu bapa, anak-anak jadi mangsa…

Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin, Mufti Perlis

Buat sekian kalinya kita mendengar tragedi pusat tahfiz. Sekali lagi saya bangkit apa yang pernah saya catat beberapa bulan lepas:

Kebelakangan ini timbul beberapa isu tentang sekolah agama dan tahfiz persendirian yang tumbuh serata tempat.

Pelbagai isu berbangkit, termasuk kebakaran, kes penyeksaan, kematian pelajar dan pelbagai isu keselamatan yang lain. Di sini saya ingin sebut beberapa nota ringkas untuk perhatian ibu bapa yang mulia hasrat mereka dan pihak berwajib.

Ramai, bahkan mungkin keseluruhan ibu bapa menghantar anak mereka ke sekolah agama dan tahfiz dengan hasrat dan niat yang baik. (more…)

Hebatnya majlis pembukaan Sukan SEA ke 29 #KL2017!

Stadium Nasional Bukit Jalil dilimpahi oleh pancaran bunga api ketika perasmian Sukan SEA ke 29 #KL2017 – Gambar dari akaun rasmi @KL2017

19 hb Ogos 2017, menjadi tarikh ingatan 32 juta rakyat Malaysia tentang mulanya Sukan Asia Tenggara kali ke 29 di Kuala Lumpur, Malaysia. Malaysia yang mengajurkan temasya Sukan SEA untuk kali ke enam!

Aku, macam biasa mesti takkan lepaskan peluang untuk tengok majlis pembukaan ni secara live. Aku memang minat majlis – majlis macam ni. (more…)