Saturday, August 06, 2011

Sedetik hati

Terdetik hati bila dapat bungkusan kurma dari seorang untie yang mana dah berhenti kerja kat company aku. Dia seorang receptionist yang dah bekerja dengan company lebih kurang 15 tahun. Kiranya antar orang lama yang telah berhenti oleh sebab masalah kesihatan.

Aku suka panggil dia Untie sebab dia macam mak aku. Suka sangat senyum, beri salam setiap pagi dan juga sangat suka beri nasihat kat aku. Sejak aku join B.Braun hampir setahun lepas, dia lah orang yang paling mesra dengan aku. Setiap pagi, sampai je office aku akan pergi ke kaunter reception di tingkat atas untuk berjumpa dengannya. Tak pun, aku akan telefon untuk bertanyakan khabar.

Apa yang membuat aku lebih terasa, Untie Nor ada seorang anak lelaki yang juga bernama Luthfi. Nama penuhku Mohammad Luthfi tetapi anaknya Ahmad Luthfi yang kini belajar di Uitm Kedah. Masa detik perkenalan kami, dia begitu terkejut dan gembira kerana tahu nama aku sama seperti nama anaknya dan berkata Wah, untie ada Luthfi kat tempat kerja. Satu lagi Luthfi kat rumah. Aku hanya senyum.

Oleh kerana dia terlalu baik denganku, kadang kadang aku ada berikan dia sarapan pagi. Dengan tugas dikaunter reception tu, dia mana sempat nak tinggalkan tugas. Sentiasa nak kena layan tetamu dan panggilan masuk. Kesian. Dalam jam 10 pagi baru Untie dapat makan pagi.

Dua bulan selepas aku masuk kerja dulu, dia ada belikan kueh kegemaranku iaitu kuih tat nanas gulung. Katanya kueh tu ditempah khas untuk mak dan saudara maranya di Singapura. Untie Nor dapat status Penduduk Tetap (PR) yang asalnya dari Singapura.

Awal tahun ni, dengar cerita Untie Nor sakit dan dapat cuti dua bulan. Aku nantikan berita tentang Untie sebab aku tak tahu macam mana nak kontek dia. Lalu, dah tiga bulan dia tak datang kerja, aku terus minta nombor telefonnya dari kawan kawan sepejabat dia dan terus telefon.

Dengar dengar je suara Untie di talian telefon terus aku rasa sebak, dengan suaranya yang bertanyakam khabar aku, kerja dan company. Aku bertanyakan khabarnya yang mana dia ketika itu dalam proses untuk mengantar surat berhenti kerja atas sebab masalah kesihatan.

Dalam perbualan telefon, dia nasihatkan aku supaya kerja sungguh sungguh dan cuba dapatkan pengalaman dan ilmu dari kawan kawan di B.Braun. jangan sesekali mudah mengalah dan selagi kerja ok dan boss pun ok, dia kata janganlah tinggalkan company yang kekurangan orang orang kita.

Semalam, selepas aku terima bungkusan kurma daripadanya, aku sekali lagi telefon Untie dan ucapkan terima kasih atas bungkusan kurma tersebut. Mendengar suara Untie di talian telefon, air mata terus berada ditebing tebing kelopak mata yang aku tahan untuk terus jatuh. Sungguh terharu atas tanda ingatannya kepadaku

Luthfi.. Luthfi..

Posted from WordPress for Android
Powered by Samsung Galaxy Tab

Friday, August 05, 2011

Kenapa saya marah?

Kenapa saya marah? Saya takkan marah kalau tak ada sebab. Saya takkan sesekali jadi pemarah kalau orang tak buat saya marah. Saya tahu, marah ni bukan satu perbuatan yang baik. Kalau banyak sangat marah marah nanti boleh sakit. Kan? Saya tahu, orang akan benci kat kita kalau kita selalu marah. Daripada ada kawan jadi lawan, daripada tak ada musuh ada musuh. Macam tu la.

Cuba awak fikir, kenapa selama ini saya selalu marah? Saya memang selalu marah awak kan. Awak tak suka kan? Saya ada bagitau kat awak kan kenapa saya selalu marah awak dan tak henti henti marah awak. Saya rasa, awak akan diam dan takkan jawab pertanyaan saya ni. Sebab.. Awak tahu kenapa saya marahkan awak. Awak memang salah.

Kalau awak tak buat salah, saya takkan sesekali marah awak. Saya takkan marah awak hari hari. Saya takkan bagi awak rasa benci kat saya. Saya tahu, oleh kerana saya marah awak , awak bencikan saya. Maaf, saya tak ada cara lain dari marah. Sebab dengan itulah cara saya meluahkan perasaan.

Awak tak pernah nak berubah. Sebab itulah saya marah awak. Sekarang ni, saya takkan marah awak lagi. Saya benci awak. Cukup dengan perkataan BENCI.

P/s : Sekarang ni, Mampus kat awak la. Apa nak jadi kat awak saya dah tak nak ambil tahu. Bulan puasa ke, apa ke saya tetap marah awak. Sampai akhir nafas saya.
Powered by Blogger.

Comments

Recent

Bottom Ad [Post Page]

Contact Form

Name

Email *

Message *

Labels

Full width home advertisement

Keep Traveling

Featured Grid Widget

Travel everywhere!

Author Description

Hey there, We are Blossom Themes! We are trying to provide you the new way to look and use the blogger templates. Our designers are working hard and pushing the boundaries of possibilities to widen the horizon of the regular templates and provide high quality blogger templates to all hardworking bloggers!

Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi

Advertisement

ABOUT ME

I could look back at my life and get a good story out of it. It's a picture of somebody trying to figure things out.

Post Page Advertisement [Top]

Advertisement

Follow Me On Instagram