Friday, May 15, 2009

Oh tidak! 27 hari lagi!


Bangon pagi, pegi kerja, balik kerja, tido, esok pagi lagi bangon nak pegi kerja, balik kerja dan tido. Itulah rutin harian Luth lebih kurang lima bulan yang lepas, bermula 12hb Januari 2009. Januari 2009, tahun berpraktikal, berpeluang untuk menambah pengalaman!

Bertuah?


Bertuah pulak Luth dapat training dikilang kain ni. Dulu dah pernah jual kain, berhadapan dengan customer, dan kini berpeluang pulak pegi tengok,lihat dan pandang sendiri cara bagaimana mereka menghasilkan kain yang kita pakai sekarang ni. Untung kan?

Pengalaman dan pengalaman


Dulu, masa mula - mula masuk praktikal, nak pegang spana asyik jatuh je, nak amekkan peralatan, blurr je nak pikir, dan suruh buat kerja je, teragak - agak nak buat. Sekarang ni, sebut je spana apa, sku apa, bolt saiz apa, laju je ambik. Nak suruh ambilkan barang di stor? Tak kesah la!

Pengurusan oh pengurusan!


Oleh kerana Luth bekerja di syarikat pengeluaran tekstil yang terbesar di Malaysia ni, kilang yang sudah lebih 35 tahun beroperasi, walaupun dunia dah makin maju, surat kabaq dah makin kecik, pengurusan disini masih lagi ditakuk yang lama.

Orang lama yang berkhidmat 20,30 tahun yang bermula dari pangkat bawah kini dah berjawatan pengurus, supervisor dan juga taukeh, cara lama masih lagi digunakan. Tak perlu tulisan cetakan komputer, tak perlu Wi-fi ataupun talian internet, jika ada breakdown, sesetengah daripada mereka masih lagi suka mengusung buku panduan mesin yang sebesar rumah!

Kerja lebih, gaji kurang. Kerja macam gila, tekanan hebat gila!

Kawan baru yang sporting


Walaupun kami disini dianggap seperti anak tumpangan, menumpang kasih ditempat orang, mereka melayan kami bagai kawan mereka sendiri.Ada sesetengah dari mereka, begitu mesra seperti bertahun - tahun lamanya dah kenal. Itulah kuasa persahabatan.

Tambahan pula Luth neh memang mesra alam, pakcik operator, kakak opis, abang guard dan juga amoi di stor boleh jadi kawan baik. Hubungan baik kami bukan sahaja didalam kilang sahaja, tapi ia turut berlaku di luar kilang. Teringat pada Sabtu minggu lepas, Luth berjumpa dengan rakan sekerja, ehem, bukan rakan lah, uncle lebih sesuai. Beliau sering kali mengingatkan Luth, turun je Penang, jangan lupa kontek aku dia akan belanja Luth, Akhirnya, bila Luth kesana, beliau menunaikan janjinya. Inilah kuasa persahabatan.

Terima kasih


Mungkin awal lagi Luth nak ucapkan terima kasih kepada semua, kerana hari masih lagi berbaki 26 hari jika dihitung pada esok hari. Opss.. esok tak kerja. Isnin masuk kerja balik. Adakah perlunya jamuan perpisahan? Ataupun sekadar nasi bungkus ataupun open table? Oh tidak!

P/s: Lebih kurang lagi 20 hari, dia dah tak dapat menemaniku lagi! 

5 comments:

  1. pelik aku dgn joe
    sepatutnya zaman bljr lg best dr keja
    dia plk sebaliknya

    huhu

    ReplyDelete
  2. itulah kerja dan dewasa namanya...masa kecik takde semua nih...

    ReplyDelete
  3. rindu zaman berpraktikal. isk isk..

    sy dulu buat jamuan, lepas tu kasi cenderahati sikit.

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Comments

Recent

Bottom Ad [Post Page]

Contact Form

Name

Email *

Message *

Labels

Full width home advertisement

Keep Traveling

Featured Grid Widget

Travel everywhere!

Author Description

Hey there, We are Blossom Themes! We are trying to provide you the new way to look and use the blogger templates. Our designers are working hard and pushing the boundaries of possibilities to widen the horizon of the regular templates and provide high quality blogger templates to all hardworking bloggers!

Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi

Advertisement

ABOUT ME

I could look back at my life and get a good story out of it. It's a picture of somebody trying to figure things out.

Post Page Advertisement [Top]

Advertisement

Follow Me On Instagram