Wednesday, July 29, 2009

Kereta Idaman aku


Aku ada kawan baik kat sekolah. Nama dia Mahmood. Orang panggil dia Robin Hood. Dia memang periang. Periang macam dalam iklan kanak - kanak rebina. Bukannya setakat periang, Mahmood nakal gak. Dia selalu cerita kat aku nak jadi hero macam dalam citer Robin Hood, sebab tu dia suruh orang panggil dia Robin Hood.Dia cakap, kalau orang jahat pon boleh buat baik macam Robin Hood. Yelakan, 2 in 1 katanya.

Aku penah kata kat dia, kenapala ambil nama Robin Hood. Pakai la nama lain. Yusuf Haslam ke, Malek Noor ke apa ke. Tapi dia taknak jugak sebab nama Robin Hood tu dah sebati dengan dia sejak tadika lagi. Oh, lantak kat kau la Robin.

Aku dan Robin Hood ada satu angan - angan dan impian yang sama. Bila balik sekolah je, aku dengan dia selalu tengok sebuah kereta bapak seorang budak tu. Mitsubishi Lancer Evolution X tu. Aku memang suka kereta Mitsubishi sebab enjin dia power. Pakcik sebelah rumah aku ada jugak pakai kereta Mitsubishi, tapi model lama la, Mitsubishi Galent tahun 80an punya. Hikhikhik.

Lepas sekolah, aku dengan Robin akan belari keluar depan sekolah sebab nak tengok kereta idaman aku dan Robin. Aku memang suka warna merah. Tobat cun siot. Tak rugi kalau aku beli. Aku sebenarnya dah lama gila idam nak naik kereta tu. Macam mana ek? Aku dan  Robin berpakat dan cari idea macam mana nak naik kereta tu.

Mula - mula, aku pegi tanya anak si pakcik kereta Lancer tu. "Wei, aku nak tumpang kete ko boleh tak balik japg? Aku teringin la nak naik" kata aku kepada Ihsan, anak kepada pemilik kereta Lancer tu. "Eh, korang ni takde malu ke ha? Bapak aku beli penat - penat, korang nak naik free. Suruhla bapak korang belikan" balas sombong si Ihsan.

Sejak hari tu, aku dengan  Robin dah tak mahu nak tunggu si Ihsan balik sekolah macam biasa, semata - mata nak tengok kereta idaman aku tu. Benci aku dengan orang kaya yang sombong macam dia. Tapi, bapak dia aku tengok macam baik je.Aku tahu aku ni sapa je. Mak ayah aku tak dapat beli kereta cantik dan mahal macam tu.

Pada satu hari, aku dengan  Robin kena denda berdiri dalam kelas. Erm, kami pegi kacau ikan dalam kolam dekat sekolah. Aku memang geram ikan kap jepun dalam kolam tu, sebabtu la aku tangkap dan nak ambil bela dekat rumah. Aku dah letak air dalam beg plastik tu, macam mana boleh mati. Dah tu, kantoi dengan cikgu pulak dalam kelas.  Robin yang jadi partner pon kena sekali atas tuduhan bersekongkol.

Kami keluar sekolah jam 130 petang dan bas kami dah lepas. So, mau tak mahu kami berdua kenala balik jalan kaki. Rumah aku selang dua tiga lorong daripada rumah  Robin dan kami berdua jalan kaki balik kerumah. Aku takut nak telefon ayah aku. Nanti, mesti ayah aku tanya dan marah aku sebab curi ikan dalam kolam sekolah. Ayah  Robin balik kerja malam nanti. Terpaksa la kami balik jalan kaki.

Rumah kami dengan sekolah dalam 8km dari sekolah. Letihla jugak nak jalan kaki. Lepas je 10 minit berjalan, kami berhenti rehat. Maklumlahkan, budak kecik berjalan kaki bukannya boleh cepat macam orang tua berjalan. Hehehe.. Kemudian, tiba - tiba ada sebuah kereta hon kami dari belakang. Pin pin. Aku ingatkan aku jalan dekat tengah jalan, rupanya ada sebuah kereta merah, kereta Mitsubishi idaman aku tu berhenti belakang kami.

"Eh kamu, nak pagi mana ni. Kenapa main tepi jalan ni?" pesan seorang pakcik yang aku amat kenali. "Pakcik, kami tertinggal bas. Sebabtu la kami balik jalan kaki" jelas aku pada pakcik tu. "Pakcik bapak Ihsan kan??" tanya  Robin pada pakcik tersebut. "Ya, pakcik ayah Ihsan, marilah naik pakcik tolong hantarkan kamu balik" pelawa pakcik tu.

Aku dan  Robin berebut nak duduk dibahagian depan kereta tu. Akhirnya,  Robin mengalah sebab dia kata kesian kat aku sebab aku teringin sangat nak naik kereta tu. Sebenarnya, Ihsan demam dan tak pergi sekolah. Selalunya ayah dia akan balik melalui jalan yang sama kerumah dan pasti akan lalu depan sekolah. Sebabtu dia jumpa kami. Aku seronok sangat naik kereta idaman aku.

Nanti, masa aku besar nanti, kerja engineer aku nak beli kereta Mitsubishi Lancer macam ni jugak. Nak beli warna merah. Aku suka warna merah. Cun woo.. Dan satu lagi, kalau aku dah kaya, aku dah senang aku takmau sombong dengan orang lain. Tuhan marah, Tuhan tak suka orang sombong. Nanti tak pasal - pasal tuhan tarik balik nikmat yang diberikan pada aku. Tak ke naya tu?

Cerita diatas merupakan cerita rekaan semata - mata, tak ada kena mengena antara hidup dengan yang mati. Mungkin ada sedikit daripada cerita diatas aku curi daripada pengalaman hidup aku. Posting ini aku tujukan buat saudara Robin Hood yang mana membuat pertandingan  Kereta Idaman di blog beliau. Terima kasih kerana membaca.

25 comments:

  1. adeh...igt btol2 real citer nih..isk3...syahdu tol...

    ReplyDelete
  2. hidup sampai ke mati,
    aku akan tetap minat dengan mitsubishi beb.. hahahhaa

    ReplyDelete
  3. same ngan my roomate.. gile sgt2 ngan lancer... kalo nmpk lalu tepi jalan, xkelip2 die tgk... huhu...

    ReplyDelete
  4. bgus2! join gakk.. tp xleh chellenge ng kete ak la.. hahahaha

    ReplyDelete
  5. hehehe,,,kereta idamanku hanyalah kereta Myvi dan Gen 2..

    ReplyDelete
  6. hehehe..cita2 saya nak beli kete yg luth sume nak beli..biar die tak dapat nak idam langsung..hahhaha

    ReplyDelete
  7. Err ko minat keter ni,

    tak takut ker orang anggap ko polis bukit aman nanti hehe

    ReplyDelete
  8. abgdin doakan impian kalian utk mendapat kereta idaman tercapai...amin.

    ReplyDelete
  9. kete kebal pun jdi le...dh sluruh semananjung akak jejalan ngn kete kebal tuh...kalo stakat nk tayang je, baik xpayah...beli biar ada kegunaannye...~wahaha

    ReplyDelete
  10. Semoga impian kamu tercapai Luth.Amin..

    perghh..merah menyala =)

    ReplyDelete
  11. haha..wat penat jer aku baca...tapi xpe bro luth hang ne aku tengok da jugak la bakat nak jadi penulis cerpen kanak2 haha

    ReplyDelete
  12. weh aku minat gak keta lancer jerung ne..t kalo hang dah beli hang bw aku jln2 ek..aku tumpang hang...ha..igt x leh soombong2 t tuhan tarik balik keta hang..huhu

    ReplyDelete
  13. Hmmm,kete idaman ni mmg jadi kegilaan ramai. design da la gempak, perfomance lg la mengancam. dasat tol...

    ReplyDelete
  14. wah..tinggi imaginasi....
    Dasyat betul...
    Tuw La KO...Dulu Nak Curik Ikan..
    Kan Dah Kena Bediri...
    ;p

    Suda Direview~

    ReplyDelete

Powered by Blogger.

Comments

Recent

Bottom Ad [Post Page]

Contact Form

Name

Email *

Message *

Labels

Full width home advertisement

Keep Traveling

Featured Grid Widget

Travel everywhere!

Author Description

Hey there, We are Blossom Themes! We are trying to provide you the new way to look and use the blogger templates. Our designers are working hard and pushing the boundaries of possibilities to widen the horizon of the regular templates and provide high quality blogger templates to all hardworking bloggers!

Designed by OddThemes | Distributed By Gooyaabi

Advertisement

ABOUT ME

I could look back at my life and get a good story out of it. It's a picture of somebody trying to figure things out.

Post Page Advertisement [Top]

Advertisement

Follow Me On Instagram