Wednesday, August 12, 2009

H1N1 : Gunalah 'mask' untuk elak jangkitan

Statistik menunjukkan sudah 41 orang telah mati ekoran wabak selsema babi, Influenze A H1N1 yang kini menghantui semua penduduk Malaysia.

Banyak institusi pendidikan, sama ada diperingkat rendah, menengah dan juga tinggi ditutup disebabkan wabak maut ini. Politeknik Seberang Perai (PSP) juga telah ditutup seminggu pada 28hb Julai yang lepas kerana ada dikalangan pelajarnya dijangkiti wabak tersebut.

Kini, sebagai langkah mengatasi penyebaran wabak tersebut dan juga langkah menghindari diri daripada terkena penyakit berjangkit tersebut, pihak pengurusan dan pentadbiran politeknik kami telah mewajibkan pemakaian penutup mulut dan hidung (mask) kepada semua, termasuk pelajar, pensyarah, staff, makcik cleaner dan lain - lain lagi.

Semalam, sebuah seminar telah diadakan di dewan besar diadakan untuk memberitahu semua pelajar dan juga pensyarah serta warga PSP tentang wajibnya pemakaian 'mask' ketika memasuki perkarangan PSP. Untuk pelajar pula, hukuman berat akan dikenakan kepada mereka yang gagal memakai 'mask' dan dilarang sama sekali memasuki PSP. Ketika berada didalam kuliah, pelajar dan juga pensyarah perlu memakai 'mask' untuk menghindari wabak berjangkit tersebut.

Hari ini hari pertama pemakaian 'mask' pada pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Pembuatan, DTP semester 5. Kesemuanya agak kekok dan juga 'lemas' kerana memakai penutup mulut dan hidung tersebut. Bagi Luth, pemakaian 'mask' tersebut memang wajar dipakai kerana ia akan menghindarkan pelajar daripada risiko penyakit berjangkit itu.

Prevent is better then cure! So, pakailah mask anda. Jangan malu dengan orang ramai. Ingatlah orang yang tersayang!


Pesanan masyarakat : Jika boleh, penggunaan mask ini tidak lah terhad ketika berada di politeknik sahaja, tapi penggunaannya kalau boleh di pakai semasa keluar di tempat yang mempunyai ramai orang, di pasaraya, di pasar malam, dan dimana - mana sahaja.

26 comments:

  1. bhye btol selsema babi ni..trk dr selseama len..

    ReplyDelete
  2. aku pelik kat tempat aku tak jadi rutin lak pakai benda alah ni.. mentang2 dah cuti seminggu.. macam la virus tu sangkut kat pintu pagar U..

    ReplyDelete
  3. hahaha.... kat umah aku ade sekotak mask.....bole pakai skali 10 lapis.

    ReplyDelete
  4. Salam...

    Pakai..jangan x pakai..!!

    Bro..gambaq aku xder ker..kasik letak lar gambaq kita ber2..ekslusif tuh..wakkaka..

    ReplyDelete
  5. Salam,apa khabar,saya dah kembali ke blog,minta maaf menyepi lama,lama saya tak tulis di ruang komen ini.hu3o...terima kasih...

    ReplyDelete
  6. salam ziarah..humm..pindah ar..rumah lama tu free je..yang ni berbayar..banyak gunanyaa..sub domain dari company lagi pun..hehehe

    ReplyDelete
  7. gara2 mask lee tak dapat tgk muka awek dengan jelas

    ReplyDelete
  8. just be careful laa...
    time ni la nk tunjuk alim, semua pakai purdah pi kolej...hehe

    ReplyDelete
  9. aku pakai mask..org tgk aku semacam~

    rasa mau terajang orang~

    huhuhu~

    ReplyDelete
  10. apa yang penting, pakai mask! apa yang penting, pakai mask! (dengan nada lagu wonderpets)

    ReplyDelete
  11. bagus bagus..mengambil langkah berjaga2 ^^

    p/s: mencegah lebih baik dr mengubati

    ReplyDelete
  12. nasib baik da habis blaja.. tp nk kuar kna gak guna mask..

    ReplyDelete
  13. woi dak poli!
    hahahaha gila comel sume pakai mask.
    haha aku nak gak pakai mask tapi camne nak amek order?

    ReplyDelete
  14. mmg sume kene pakai dah skg ni..nasib baik poli sponsor topeng tu..1 hari 1 topeng.. tp lemas dowh..pastu mulala topeng tu pakai kt dagu lak haha

    ReplyDelete
  15. pakailah mask utk keselamatan anda dan masyarakat - pesanan penaja :D

    ReplyDelete
  16. dah g check klinik da kan..
    so..how?
    jg kesihatan diri 2 k..
    kt mktb pemakaian mask tu digalakkan tp cm x diwajibkan sgt..
    pikir2 sndiri la..

    ReplyDelete
  17. pakaiii... jgn x pakaiiii...

    meriah tol korang... hehehe..

    ReplyDelete
  18. drpd cuti , langkah wajib kn pki mask nih mcm releven ( ak x kn pki klu x kena paksa ) ... neo , per kata kita pki purdah nk ??? hahah

    ReplyDelete
  19. erm..x leh nk ckp ape sal pencegahan h1n1..coz mmg x dew ubatnye.. nk pakai mask pown bkn 24 jam pakai..time makan buka..then da rimas pakai pun buka...tgn bekali2 cuci tp makan pakai sudu...ahaks...

    ReplyDelete
  20. well...

    ya dah biasa pakai mask. dulu letak kat dagu je. tp mask bole pakai sekali je kan. esok pakai yg baru. well.. fee pakai 3jam ok, so kita pon nak pakai 3jam ok gak. skrg xde kes pengsan dah... hohu ~

    ReplyDelete