Monday, July 06, 2020

Road to South Korea - Part 10 : Itaewon - Seoul - Incheon & Selamat Tinggal Korea!

Aku plan untuk tamatkan episode di Korea Selatan sebanyak 10 siri. Cukuplah takmau tulis panjang - panjang! Haha

So kami sampai kat Itaewon 1:30 tengah hari. Time tu keluar je dari station subway rupa-rupanya tengah salji! Wow bestnya. Romantik sangat jalan time salji ni sambil pegang tangan. Aku jadi pelik sikit, kat Korea ni walaupun tengah bandar tetap ada salji turun. Masa aku kat Germany & Italy, kat tengah bandar salji tak turun sebab lebih panas dari tempat lain.

Kami singgah beli kopi kat Starbucks berdekatan dan jalan-jalan area Itaewon tu tengok kedai & orang ramai. Perut kenyang lagi. Bekal pun dok ada. Tak risau kalau lapar makan je.

Mekna dekat Starbucks yang cantik

Antara menu yang ada

Semalam dah aktifkan kad debit CIMB untuk kegunaan diluar negara. So, ni first time guna Debit card beli starbucks kat Korea ni. Cashier tanya "Nak guna rate KRW ataupun MYR?". Then wife pun jawap guna MYR. Rate dia pun not bad.

Bil kami

Starbucks, aku dan kamu di Itaewon

Best jalan time sejuk sambil minum kopi. Sempat aku buat live dekat Facebook. Haha

Lepas je puas jalan - jalan kat sini, teringin pulak nak makan Kebab. So try la kebab kat sini sama ada rasa dia sama tak macam dekat Jerman. Lepas makan, terus kami ke Myeondong untuk tengok keadaan kat sana time ni.

Sebab dah familiar dengan public transport kat sini, aku dan mekna naik bas je ke sana. Mudah!

Tak ramai orang dalam bas haritu

Kat Myondong pun agak sejuk & salji pun lebat. Time petang-petang ni ramai jugak orang. Kami hanya tengok keadaan situ.

Lepastu kami terus jalan ke station subway untuk ke Naedemun Market.

Dah berkali kali naik subway ni aku tak cuak dah. Rilex je. Sebab ada pengalaman kan? Haha Mekna pun ok tak stress macam mula-mula sampai dulu. Masing-masing redha kena banyak jalan dan naik turun tangga. Adat la kalau ke Korea Selatan ni! Huhu

Keadaan di Myondong

Lepas dah puas ronda, kami terus balik rumah. Nak kena kemas beg, tido awal sebab esok pagi tu dah nak kena keluar & terus ke airport.

Perjalanan ke Airport Incheon

Esoknya, kami siap awal dan keluar dari airbnb sebab takut tak sempat. Actually, flight kami malam 17hb tu. Tapi sebab aku ni jenis tak percaya kalau tak sampai awai kat tempat tu, kami terus ke Incheon Airport untuk tengok keadaan.

Kami terpaksa jalan jauh lebih kurang 2 km untuk ke bus stop yang bawa kami direct ke Airport Incheon. Tapi bila sampai je kat situ, driver bas suruh kami naik train sebab size beg kami besar & terlalu banyak luggage (kami beli beg baru kat Incheon). Pulak dah!

Stesen subway yang kami "menapak"

So terpaksa kena jalan kaki ke stesen subway! Nasib baik dah tak jauh. Tapi penat jugak la. Huhu

Park luggage dekat Safex & kembali ke Seoul

Bila kami sampai je kat Safex, kami letak luggage & tengok keadaan airport incheon. Time tu dah tengah hari. Kami ada half day lagi, so kami buat keputusan untuk naik AREX dari Incheon ke Seoul Station.

Tempat simpan luggage di Incheon Airport

Malam tu masa aku book untuk simpan luggage kat Incheon, aku fikir sama ada nak letak luggage ke Seoul Station & transfer ke Incheon Airport ke tak. Sebab lagi dekat & mudah. Tapi kos simpan luggage & transfer tu lebih tinggi, aku batalkan hasrat aku nak simpan luggage kat Seoul Station.

Kami naik train biasa ke Airport Incheon, letak luggage & kembali semula ke Seoul guna AREX.

Ada lah peluang aku naik AREX dari Incheon Aiport ke Seoul Station. Kami beli tiket kat Klook guna Debit Kad. Tiket sehala untuk dua orang adalah RM46.70.

Menunggu AREX & ketika didalam train AREX

Perjalanan dari Airport ke Seoul Station ambil masa 1 jam. Bila naik AREX ni best pulak. Sebab smooth dan tak menyinggah mana - mana station kan.

Lunch di Kampungku Restaurant

Lepas sampai je kat Seoul Station, kami terus ke station Myendong & ke resotran milik orang Malaysia yang terkenal di Seoul. Rasanya tak sah kalau tak tak singgah ke restoran ni sebab banyak menu makanan Korea yang halal kat sini.

Dengan Mekna dia tak selesa makan dekat restoran yang "muslim friendly". Kena bawak dia makan kat restoran yang betul-betul HALAL.

Yeay, dah sampai!

Makanan yang kami pesan

Antara yang best kat restoran Kampungku ni adalah waiter yang ambik order tu orang Malaysia. Hanya bagitau benda yang kita nak makan then depa terus ambik order. Mudah bila ada orang kita kat sana. Huhu

Masa kami tengah makan, salji turun dengan lebat. Wah! Syoknya tengok salji dekat tengah bandaraya Seoul ni. Subahanallah.

Bila perut dah penuh, kami jalan - jalan dari Myeongdong sampailah ke Seoul Station. Permulannya ingat nak panjat tengok Seoul Tower tu. Tapi bila salji lebat sangat, kami patah balik.

Rasa berat hati nak tinggalkan Seoul ni. Rasa sekejap sangat kat Korea, tak puas rasanya nak jalan-jalan lagi. Tapi apa daya sebab semua dah book. Malam tu kami kena balik dah. Huhuhu

Robocar Poli. Tetiba teringat kat Rizqi. Huhuhu

View dalam stesen train yang tengah dalam proses upgrade

Sebenarnya sebelum balik Malaysia, aku nak rasa makan kebab macam kat Germany. Aku google tengok sekitar Seoul Station ada banyak kedai kebab. Tapi bila tengok nak kena cross keluar dari Seoul Station rasanya tak perlu la kot. Next time.

Gambar kenangan di Seoul Station

Farewell Seoul

Hampir jam 4 petang, kami topup T-Money untuk tambang ke Airport Incheon. Perjalanan dari Seoul ke Airport Incheon ni guna train henti-henti yang biasa. Perjalanan kami ambil masa 1 jam 30 minit.

Destination

Naik turun travellator ni normal kat Seoul

Macam biasalah bila naik train biasa ni kena tukar line. Kami tak kalut, so enjoy je jalan - jalan sambil tengok keadaan dekat station train, dalam train dan sekeliling. Dalam keadaan pandemik ni nampak orang Korea sangat - sangat patuh & berdisiplin ikut rules & regulation yang ditetapkan oleh kerajaan.

Bila duduk dalam train, aku suka tengok couple muda. Sweet sangat. Aku tak pernah tengok drama korea, tapi rasanya sweet macam tu la kot. Hahaha

Sampai kat Airport Incheon, aku perabihkan T-Money yang ada. Guna beli sweets kat kedai serbaneka. Jam 5 lebih, aku terus ke tempat simpanan luggage, terus naik ke tingkat atas untuk tengok-tengok apa yang ada.

Lepak Airport Incheon

Aku ni jenis suka prepare awal, takut apa - apa jadi kalau lambat sampai kat airport. Walaupun flight kami jam 11 malam, jam 5 lebih dah sampai kat airport. Selalunya untuk international flight kita kena ada dekat airport 3 jam sebelum departure kan.

Airport Incheon

So lepas check in beg, aku terus jalan - jalan, tengok kat area dalam departure area. Apa yang aku buat, kami habiskan duit won yang ada dekat tangan. Minum kopi, beli makanan dan lain - lain lagi.

Malam tu kat gate departure, ramai betul Malaysian. Semua dengan keadaan happy nak balik rumah.

Bagi aku, aku excited nak balik rumah sebab dah seminggu lebih tak jumpa anak. Huhuhu. Cuma, yang merisaukan aku adalah keadaan Coronavirus kat Korea ni dah makin teruk, takut takut kami ni positif dan jangkit kepada keluarga terdekat pulak!

Cantik kan?

Direction

Kopi KRW 5k

Muka letih dah

Flight kami memakan masa selama 6 jam dari Incheon ke KL. Alhamdulillah, flight smooth je.

Nanti aku akan buat summary disepanjang 10 siri entry aku.